2005-10-28

Veckorapport!

Dagarna går och tiden flyger iväg! Dags för lite uppdatering.
I måndags var vi på babymassage igen. Det gillade Tintin och låg och pratade och gurglade förnöjt medans jag masserade henne. Hon gillar att ligga på magen nu när hon blivit starkare och kan hålla upp huvudet och titta sig omkring ordentligt och greppa efter saker. Tidigare har hon inte alls gillat det. De andra mammorna skrattade åt Tintin när hon låg och gjorde situps :-)
De hade inte sett det tidigare, men så har Tintin gjort i några veckor för hon gillar inte alls att ligga ner om man inte pratar med henne eller roar henne på något annat sätt och då vill hon upp i sittande och då gör hon situps ser det ut som.

I tisdags var vi på öppna förskolan för 0-12 månaders bebisar. Riktigt dåligt väder var det så vi var bara tre stycken som trotsat vädret och gett oss ut. Men trevligt var det och vi fikade, pratade och hade en liten improviserad sångstund. Tintin brydde sig inte så mycket över sjungandet men de andra två barnen var mer roade.

I onsdags var det dags för besök igen på jobbet. Med lite taktik från mig så var Tintin både mätt och utvilad så hon visade sig från sin allra bästa sida och skrattade, log och pratade med mina arbetskamrater så hon charmade dem alla tror jag. Förstås hade hon en av sina "bajsdagar" så jag hann byta två bajsblöjor och en uppsättning kläder på den korta tiden vi var där. Alla sa förresten att hon var lik mig! Och ja, jag kan inte neka till henne. Jag ser bara mig själv och Anna i henne! Mina ögon och Annas kinder. Fast det måste vara Fredriks hår... "alla" i min familj har varit håriga medans det varit mindre med hårigheten på bebisarna i Fredriks familj. Så lite lik pappa är Tintin i alla fall :-)
Sedan lunchade vi med Fredrik och sen buss hem igen.

I torsdags var det inget inplanerat alls så vi var hemma och tog det lugnt. Promenerade upp till centrum bara som enda "uppdraget" den dagen. Skönt med såna lata dagar i alla fall! Det tyckte nog Tintin också :-)

I dag har vi varit på babysim för första gången. Tintin gillade det och sprattlade, plaskade och rörde sig så att hon hann få 3-4 kallsupar de första 10 minutrarna. Inte kunde hon ligga lugnt på rygg och bara njuta av vattnet. Näe det var ju så skönt och kul att röra sig och sprattla så det gick ju bara inte. Men hon vart inte ledsen av att få kallsupar utan hostade och var glad igen sen. Mot slutet av badet blev hon lite trött och hungrig så det blev matstopp innan det var dusch och hemdags. Provade vattensjalen jag köpt, jag har förvisso provat den hemma men inte på badhuset, och den fungerade alldeles ypperligt.
Sen har Tintin varit trött i dag, och jag också, det är jobbigt att babysimma!

Annars är Tintin oftast glad, bara hon har någon att prata med eller saker att leka/prata med. På morgonen är hon som allra nöjdast och kan ligga och filosofera och prata med takfläkten i uppemot 30 minuter alldeles själv. Ler man mot henne får man oftast ett leende tillbaka, det gäller familjen så väl som främlingar! Gnällig blir hon om hon är trött, hungrig eller uttråkad och eftersom hon vill mer än hon kan så gnäller hon när hon inte kan själv. Hon vill nå saker, hon tappar saker hon inte kan plocka upp igen själv, hon vill sitta, men hon kan inte själv och då gnäller hon. Men om man bara hjälper henne med det så är hon glad!

I helgen ska vi åka till Anna och hälsa på. Alexander har ju fyllt år så det är dags för gratulerande! Fullt hus blir det och jag, Fredrik och Tintin får stora sovrummet (tack för det), Alexander sover i Amandas växasäng i hennes rum och Amanda sover i spjälsängen. Hanna och Simon sover i kökssoffan som kan dras ut, Anna sover i Alexanders loftsäng (som är så hög att det inte går att sitta i den för en vuxen), Ola sover på tältsäng nedanför och mamma sover på madrass någonstans där plats finnes :-)

Inga kommentarer: