2005-08-17

Sovvanor

I går morse var jag så less på detta sov-hattandet som Tintin håller på med på nätterna. Hon ska ju kunna sova mer än 2-3 timmar i sträck på natten, men nu har tiden till och med börjat minska mellan mattillfällena och det gör mig urtrött. Hon är inte det minsta kinkig utan somnar om på en gång, men det är påfrestande för mig att vakna till då och då. Ca 02 och 05 är det som gäller och det hade varit bra nog det, men nu har hon börjat vakna oftare mot morgonen så det blir även 06.30, 07.30 och då är jag TRÖTT!
I alla fall var jag det i går morse och var irriterad, sur, lessen och inte alls någon pedagogisk mamma utan snarare en mamma som var villig att betala pengar till den som ville ha en liten en-månadsbebis. Och detta är inte ens efter någon vaknatt, vilket vi inte haft än, så mitt tålamod och trötthetsgräns är mycket låg... Så, till natten som var hade jag läst på om vagning (Anna Wahlgrens metod) och peppat mig själv! Hon ska ju faktiskt kunna sova 6 timmar i sträck!

Hon somnade 22 (jag vid 24) och vaknade 01.30. Typiskt att hon ska sova så bra (3.5 timme) när jag laddat för vagningen. Men jag vagnade och hon somnade om på en gång. Sedan vaknade hon vid 02.30 och jag vagnade, och vagnade, och vagnade och vagnade... I boken står det att ungefär 20 minuter får man räkna med och att man inte ska ta upp dem om de skriker utan bara om de sover eller är lugna, annars ger man dem dubbla budskap och det blir mycket svårt att få det att fungera nästa gång. Så jag fortsatte vagna.... Efter 80 minuter (!) så var det bara att leta efter en lugn stund att plocka upp Tintin på, annars hade vi väl hållt på och vagnat än. Hon var inte hysterisk eller så utan skrek, skrek, var tyst, gnällde, skrek, gnällde, var tyst osv. Ibland trodde jag hon höll på att somna, men så skrek hon igen. När jag tog upp henne åt hon så det kluckade om det. Klockan var då 03.50 och vi hade satt gränsen till 04, så det var ju nära i alla fall. Sedan somnade hon och vaknade 06.30 och då tog jag upp henne och hon somnade om direkt! Hon vaknade sedan vid 07 och var GLAD! Jättestora leenden mötte mig då. Sen åt hon och somnade om bredvid mig tills vi nästan fick väcka henne vid 09.45 :-)

Nu har jag lagt henne i vaggan för förmiddagssovandet... hon har ätit, somnat till, jag lägger henne ner, hon vaknar inom fem minuter. Hon ligger och "pratar" en stund och sedan börjar hon bli irriterad. Jag tar upp henne, ger henne mat igen, hon somnar, jag lägger henne i vaggan, hon somnar, vaknar inom fem minuter, jag går dit och buffar henne, hon somnar, vaknar inom fem minuter, jag vänder på henne till mage och buffar henne mer ordentligt och hon somnar... och sover nu fortfarande och det har gått 20 minuter!
Dags att ha lite rutiner här på dagarna oxå så att hon även på dagarna kan sova själv, jag har varit för "slapp" tidigare och låtit henne sova i famnen eller bärsjalen för att jag inte orkat/velat (det är ju mysigt ibland att ha henne nära när hon sover) "jobba" med att få henne att somna själv. Får se hur det går i natt... tre nätter ska ju räcka så det är två nätter kvar (minst...). Men jag är minst lika envis som jag har dåligt tålamod så detta ska nog gå bra! I natt var jag inte irriterad en endaste gång under de 80 minutrarna av vagning så det verkar hoppfullt. Två blåsor på högerhandens lång- och pekfinger har jag dock som minne från nattens bravader.

ps. Tintin sov nästan 2.5 timme på förmiddagen!

Tintin 3 veckor "gammal" i pappas famn. Minspelet är fascinerande att titta på :-) Leenden börjar komma, men vi har inte hunnit med att få det på foto än.

1 kommentar:

Anonym sa...

Halloj!
Ville bara visa att jag varit här inne och läst. Kul med en Tintin-sida!
Visst är det jobbigt när dom sover dåligt. Jag har det fortfarande i färskt minne. När Elliot var 6 månader gav ju jag upp och körde Anna W's vagn-metod. För mig tog det ca 1½ vecka att få bort hans nattmål.
Men fortfarande vaknar han till 1-2 gånger/natt och vill ha nappen eller sällskap. Thats life ;-)
Ser man en människa på stan som ser lite trött ut så är det garanterat en småbarnsförälder.

Du får ha i tanken att när hon är tonåring så sover hon så mycket att du får slita henne upp ur sängen istället :-)

KRAM
Annelie