2005-08-22

Att arbeta med en hand

Det är något jag fått lära mig sedan jag fått barn. Antingen ammar jag och har ena armen upptagen av en bebis eller så går jag runt med en bebis på ena armen. Kan man få en snabbkurs i tangentbordsteknik för småbarnsföräldrar? Det borde vara en kurs som skulle vara populär. Fast hur skulle man hinna med det? Det är ju svårt nog att hinna med att komma i tid till BVC-tiden ju.

Helgen har annars tillbringats uppe i dalarna. Den ömma modern/mormodern fick besök av mig, Tintin och Isabell (en kollega till mig). Vägen upp bestod av både planerade och oplanerade stopp längs vägen. Tre stycken akuta matstopp för Tintin och sen lunch hos farmor (min inte Tintins) och fika hos Ingela. Hann förresten förbi jobbet på vägen upp och visade upp Tintin. Självklart tyckte de att hon var bedårande :-)
Fascinerande är det hur bebisar kan vara "isbrytare". Folk jag knappt hejat på i korridorerna på jobbet kom fram och pratade när Tintin var med.
Helgen hos mamma var skön! Grillen var laddad när vi kom och omedveten om Isabells "last" lyckades mamma tima in hennes begär för morotskaka och hade bakat ett helt fat med det. Gissa om Isabell var glad för det :-)
Sovmorgon på lördagen (eller nästan då, jag hade ju blivit väckt någon gång under natten, fast mamma som sov bredvid i dubbelsängen har inte märkt något så Tintin är ganska tyst och jag effektiv när vi är vakna på nätterna kan man säga!).
På lördagen hann vi med att vara slöa och siesta lite på dagen innan vi for ut en sväng i skogen. Skönt var det med frisk luft och tystnaden i skogen. Den tystnaden har vi inte här nere. Skönt helt enkelt! En del foton blev det också, men jag har inte laddat över dem till datorn än så de kommer sen. Tintin sov i bärsjalen under tiden. Vi stannade för tankning av Tintin hos moster och morbror i skogen på vägen hem.
Tintin har mest betett sig som vanligt, vilket för en en-månadsbebis innebär att sova, äta, vara vaken och titta sig omkring och le/skratta för att sedan bli hungrig och äta, sova osv.
Dock har hon sedan några dagar tillbaka börjat låta och "hoa" när hon ligger och tittar sig omkring. Pip, hoande, "gurglande" och tysta skratt hör till repertoaren. Tidigt joller med andra ord. Kul är det att se och höra henne. Hon pratar med hela kroppen. Benen och armarna far fram och tillbaka.
Dock var det inte lika roligt på lördagnatten. Antagligen var Tintin orolig för att det var ett nytt ställe och vi hade varit på många nya ställen och träffat många nya människor på kort tid. Detta medförde i alla fall att Tintin vaknade med 1-2 timmars mellanrum på natten och den ömma modern (jag) var inte alls så öm på morgonen utan snarare mycket irriterad.
Vilket tyvärr gick ut över omgivningen (förlåt mamma).

Nu är vi på hemmaplan igen i alla fall. Tintin sov nästan hela vägen hem. Plattan i botten och en väl mätt bebis tryggar för en snabb hemfärd :-)
När Fredrik kom hem strax efter oss märktes det på Tintin att hon blev glad! Kul är det att märka att hon känner igen hemmet och även oss.

I dag var det mät- och vägningsdags. 58,5 cm lång och 5600g tung är damen nu. Ca 300 gram i veckan växer hon. Och med tanke på pruttarna och bajset så är det nog raketbränsle hon äter :-)
I morse höll hon på att "pricka" sin far när hon låg på skötbordet. Dock blev det "bara" skötbordet och golvet som bajsades ner.
På väg hem från BVC gick vi förbi skolan och hälsade på Hanna och Simon. Simon var verkligen den stolta storebrodern och visade upp Tintin och höll henne, lämnade över henne till klasskompisar, visade hur de skulle hålla henne osv. Han sa även stolt "Det är min lillasyster" :-)
Hanna är också glad över Tintin, men har inte samma tålamod. För henne är det mer en docka som hon kan byta kläder och blöja på och gå ut med i vagnen, men när hon skriker så lämnas hon snabbt tillbaka. Sen är hon ju ganska "trist" just nu så det är inte så kul tycker Hanna. Dåligt tålamod har hon gott om (hm... jag känner igen det där på något sätt ;-) ).

Nu sover primadonnan i min famn - på en kudde - och jag skriver med två händer (tack vare kudden går det bra) och samtidigt kollar jag på Murder in Midsomer. Simultanförmåga...
Snart läggdags. Får se hur Tintin sover i natt. Hon sov bra faktiskt natten som var!
Tack och godnatt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Halloj!
Inne och läser som vanligt.
Pysslar på med min sida när dom små egna tidssnuttarna finns. Och dom blir fler och längre ju äldre Elliot blir. Längre sovpass på natten blir det också ju äldre han blir *tröstar trötta Sophie*

Känner klart igen det där med kingighet när man rubbar mönstret. Det håller till viss del i sig fortfarande. Hemma är bäst! Även för små pysslingar.

Idag blir det öppna förskolan tillsammans med Anna och Frida (1 månad yngre än E) och Anna med Hampus (1½ månad äldre). Kul att komma ut tycker både mor och son.

Klart vi ses nu när grönbetet är slut för oss båda. När??

Kram