2005-11-16

Uppdateringsdags!

Tänk vad dagarna går och tiden rusar iväg.
Ska försöka sammanfatta de senaste dagarna här!
I helgen var vi uppe i Stockholm, jag, Hanna och Ylva var och shoppade kläder till mig (till kalaset) och Fredrik och Tintin var till dykbutiken. Allt gick bara bra förutom att Tintin sov 15 minuter i vagnen och därmed inte alls sov mycket den dagen.
Nätterna har varit si så där. Hon har vaknat ofta och gnällt under helgen, vilket fick sin förklaring då vi var på BVC på måndagen och det visade sig att hon växer på längden som hon ska, men viktmässigt har hon tappat lite. Så antagligen är hon i en växtperiod och får inte mat så det räcker på dagarna.
BVC tyckte att jag skulle ge mat på natten och amma mycket på dagarna också. Jag tycker att jag inte ska ge mat på natten men amma mycket på dagarna. Mitt val blev det :-)
Så jag har matat henne oftare på dagarna och även gett tillägg under två kvällar nu och resultatet är över förväntan! I går somnade Tintin 19:00, ovaggad, och första gången jag hörde ifrån henne var 05:00 i morse! Jag buffade henne lite och hon somnade om till 06:10!
Rekord. Aldrig har hon väl sovit så bra som i natt. Det var maten det berodde på. Fast är det något jag lärt mig så är det att rutiner sällan består och att man inte ska ta ut segern i förskott...

Nu väger hon förresten 8360g och är 68,2 cm. lång.
Fyra månader har hon hunnit bli också, tänk vad tiden går.

Tintin 4 månader tycker om:
att suga på sina fingrar, speciellt tummarna gnager hon gärna på (ej suger utan gnager)
att föra allt som kommer i hennes väg mot munnen
att bli pussad på magen
att bli blåst/pruttad på magen
att bli pillad/pussad/nafsad på fötterna
att sitta i sin barnstol vid bordet
att sitta upp i barnvagnen
att gnaga på plast- och gummileksaker
att sitta i bärselen och "hänga med"
att ligga på skötbordet
att läsa/äta papper och tidningar

Tintin 4 månader tycker inte om:
att åka bil längre sträckor
att åka bil när det är mörkt ute
att ligga på rygg utan något att göra/ha något i händerna

Tintin 4 månader
Hänger gärna med på saker och ting, är väldigt social.
Pratar ofta med saker och människor och ibland för sig själv.
Skrattar tandlöst och "tyst" (inte några stora gapskratt än), ibland "väser" hon
Sover inte mycket på dagarna. 4x30 minuter om man inte "hjälper" henne att sova längre (vilket fungerar ibland och ibland inte).
Vill gärna sitta eller stå i famnen och titta sig omkring. Börjar intressera sig för allt omkring henne och sträcker sig efter saker mer och mer. Snart går det inte att ha henne i knä när man har något framför sig, armarna blir längre för var dag som går :-)
Somnar alltid 19:00 på kvällen (tidigare 20, men i och med vintertiden blev det 19).

Inga kommentarer: