2005-11-08

Tiden går

Så har det gått ytterligare några dagar. Tiden går så fort och ingen egen tid alls nästan får jag. Tintin gör ju inte så mycket, men kräver desto mer. Inte har hon fått kläm på det där med att ligga på mage och utforska möjligheten att vända sig själv. Nähä, det är ju inte kul alls ju. Visst lite kan hon ligga och titta sig omkring, tänk så lång hals hon kan få, men att ligga länge på mage är inte hennes grej. Inte heller att ligga på rygg, näe då är det situps som gäller. Rulla över på sidorna eller rygg/mage är ju inte riktigt hennes grej verkar det som.
Sitta i famnen, sitta i barnstolen, stå i famnen. Det är hennes grej det. Men, det innebär ju en viss hjälp från omgivningen för att hon ska kunna sitta och stå... dvs. jag (på dagarna).
Och när hon gjort detta och jag roat henne med att pussas, låta och diverse annat för att hon ska skratta och vara glad så är det till slut dags att sova. Och det gör hon. I 30 minuter. Sedan är det dags att vara vaken igen och stå, sitta osv.

Och eftersom lilla prinsessan sover så korta stunder på dagen så blir hon till slut inte alls någon trevlig liten individ att umgås med eftersom hon blir lättretlig och gnällig om man inte under håller henne till 110%.
Så nu har jag en plan, som förstås innefattar mig själv, men det ska bli lite mer "schema" över sovandet på dagen så att hon får den sammanhängade sömn som hon behöver. Hon ska få sova i vagnen och så får jag stå beredd och vagna efter 30 minuter och se till att hon sova mer helt enkelt.

I dag "läste" Tintin reklambladet från BR leksaker. Med MYCKET stor iver och nästan fanatiskt intresse kastade hon sig över den och prasslade, gnagde och sög på sidorna så vi fick plocka blöta papperstussar ur händerna på henne och sedan torka henne på kinderna som var alldeles blöta av hennes framfart i att gnaga på papperet. Tidningar och reklamblad är roliga och goda! :-)

Inga kommentarer: