2005-12-30

Lång tid sedan senaste uppdateringen

Så var julen över. Tiden går fort.
Jag minns att jag i våras när jag var gravid tänkte på julen och att då skulle jag ha ett barn som var fem månader gammalt ungefär. Och nu är jag där och det är helt otroligt vad tiden går fort.

Tintin fattade nog inte ett endaste dugg av julen. Hon satt mest på golvet och plockade med saker, vilket är hennes favoritsysselsättning på dagarna för närvarande.
Mamma var nere några dagar innan jul och passade Tintin två dagar då jag jobbade hos Ginger. Det hade gått alldeles ypperligt bra, vilket jag inte betvivlat för ett ögonblick, och Tintin hade haft det bara bra hemma med mormor och storasyskonen.
Julaftonen var det bara jag, Fredrik, Tintin och mamma/mormor. Vi hade en "antijul" så vi åt spaghetti med köttfärssås och tog det lugnt bara. Skönt!
Julfirandet tog vi på juldagen hos Janne och Karin. Jultomtar, julmat, julmust och tända ljus! Juligt så det förslår!

Annars är dagarna sig ganska så lika. Tintin vaknar till vid 05.30, jag buffar, hon somnar om (förhoppningsvis) och efter 06 när hon vaknar så tar jag upp henne i sängen och hon äter liggandes. Vi båda lurar lite och småsover... vilket är skönt och dagen börjar sedan vid 07 tiden. Då får Tintin sitta i sin säng och leka lite själv och ha egentid. Detta gör hon i ca. 30 minuter och sedan hämtar jag henne och vi går upp tillsammans. Då äter jag frukost och Tintin sitter i stolen vid bordet och plockar med någon leksak eller äter smörgåsrån.
Sedan är vi i vardagsrummet och hon sitter på golvet och "leker". Jag sitter med henne, läser tidning, sitter vid datorn eller dricker kaffe. Sedan är det dags för sovstund för henne vid 9-tiden. Hon sover 30 minuter och då brukar jag passa på att vila också - en lyx som hemmaförälder :-)
När hon vaknar sen får hon mat, ibland vilar hon lite på maten så att säga, och sen är det "lekdags" igen. Hon sitter på golvet i vardagsrummet eller i köket och plockar med sina saker. Är det tvätt som ska tas om hand eller disk så får hon vara med när jag gör det. Ibland dammsuger vi och då hänger hon i bärselen och är med när jag gör det.
Vid lunch får hon någon smakportion av något slag, som banan, morot eller palsternacka vilka är favoriterna för tillfället. Sedan vid 12-tiden är det sovdags igen och i trettio minuter eftersom hon har svårt att sova längre.
Eftermiddagen fortsätter liknande. Mat, "prat", umgåsande och lekande blandat med lite vila ibland. Sedan vid 18.15 ungefär så är det pyamasdags och så börjar jag amma. Sedan är det dags för en flaska tillägg och så vid 18.45-19 är det sovdags.

Tintin är väldigt vaken och med och tittar sig nyfiket omkring på allt. Hon lutar sig fram och försöker nå allt framför henne. I dag hade Fredrik henne i sin famn när han satt i soffan och då fick hon syn på fjärrkontrollen på bordet. Hon verkligen sträckte sig efter den och hade inte Fredrik hållt henne i fötterna hade hon farit med huvudet före i golvet. Så ivrig var hon efter fjärrkontrollen :-)

Tidningar är fortfarande en favorit, gärna veckotidningar eller tv-tidningen, det papperet gillar hon mycket. Prasslar härligt och smakar gott eller något sådant.

Inga kommentarer: