2005-12-09

Tungviftande

Som rubriken säger så är senaste grejen Tintin håller på med att lipa, "vifta" med tungan och göra "pruttljud", vilket kommer bli härligt när hon börjar äta mer ordentligt...
Hon har fått lite smakportioner av mosad banan och tyckt det varit ok. Hon har spottat ut det direkt och jag har hivat in det och hon spottat ut, men hon har inte gjort några grimaser i alla fall utan det är konsistensen hon reagerar på och hon vet inte vad hon ska göra med det.
I dag mosade jag havregryn och gjorde gröt på uppblandat med fet mjölk och lite smör. Det tyckte hon däremot smakade lite underligt för hon spottade ut det och rynkade på näsan. Samma uttryck hon brukar ha när hon får AD-droppar.

Tittut-leken gillar hon också. Är hon grinig så behöver man bara lägga något för hennes ögon och säga Tittut eller "var är Tintin" så ser man direkt att hon börjar le. Sedan försöker hon ta bort det hon har för ögonen, vilket hon oftast lyckas med.
De senaste dagarna har hon även börjat tycka att det är trist att byta kläder, eller rättare sagt att sätta på bodyn. Hon börjar gnälla när det är dags för armarna att träs i bodyn, det har hon inte gjort tidigare.

Vänder sig gör hon förresten fortfarande bara i sin säng och det har inte varit ofta, men någon natt har jag fått gå upp och vända tillbaka henne då hon irriterat skrikigt för att hon ligger fel. Kanske dags att hon lär sig att vända sig även från rygg till mage så hon slipper väcka mig på nätterna :-)
I morse när jag skulle in och buffa henne så var det ingen bebis där jag lagt henne, utan hon låg i andra ände av sängen (fotändan) och med huvudet neråt. Så hon hade vänt sig totalt (inte från mage till rygg) i sängen. Den tjejen sover "vilt" :-)

I dag på babysimmet var det samma visa igen. Kallsupar! Hon blir sällan ledsen av dem utan hostar och så är hon på gång igen med vad hon nu höll på med. Röda plastsaker gillar hon att jaga i vattnet och sprattlar på i full fart.

Sover gör hon fortfarande bara 30 minuter åt gången på dagen, men jag har kommit på en liten "luring". Om jag sätter mig i soffan eller lägger mig i sängen och ammar efter hon vaknat så kan hon bli så trött så trött att hon somnar igen, och jag kan passa på att vila lite också :-)
Så kan vi sitta/ligga en timme utan problem! Skönt är det.
Sitter gör hon hyfsat stabilt också, visst ramlar hon omkull men inte så lätt längre som i början. Otroligt stadig för att vara snart 5 månader, men hon har ju varit stadig från början.

I morgon ska vi på julmiddag hos Ingrid och Örjan. Vi ska ta med resesängen och lägga henne vid 19 som vanligt, får se vad hon tycker om det... Sen måste vi ju väcka henne på kvällen när vi ska åka hem. Undrar hur det kommer att gå?! Jag rapporterar sen.

Inga kommentarer: