2009-12-18

Solingång...

Idag när vi åkte till Nyköping på morgonen var solen på väg upp, eller den hade väl varit uppe någon timme, men ändå så att den kändes som på uppgående, och då sa Tintin "Ser du solingången där" :)
Och det är ju som en ingång till solen!

I förrgår när jag hämtade Tintin på dagis så var hon en av de sista barnen och de andra barnen på avdelningen bredvid skulle över till en annan avdelning (de slår ihop avdelningarna vid stängningsdags när det inte är så många barn kvar) och fröken på den andra avdelningen var vikarie och visste inte vart hon skulle gå med de små barnen.
Tintins fröken sa något om att barnet hon hade med sig kunde visa vägen och då sa Tintin "Du går ner i korridoren här och sedan tar du till höger och så är dörren till Trollhassel där" :)
Vi skrattade gott och hennes fröken kramade om henne och sa "Du är så klockren Tintin" och till mig sa hon "andra barn hade sagt att man går hit eller dit, men Tintin hon säger höger eller vänster :)

Just nu är favoriten i cd-spelaren i bilen skivan "Kåldolmar och kalsipper" med Nationalteatern, från när jag var liten... Det är mycket med kommunism, gemenskap och spöken :)
Men ändå underhållande. Och kul att höra Tintin säga "Ryck mig inte i lärften barn, den är från 1848". Inte många barn som har ett sånt ordförråd, även om hon kanske inte vet vad "lärften" är för något.

Nu inväntar vi julen i alla fall. Tintin har önskat sig allt från prinsesskläder till steppskor (det sa hon till min farfar när han frågade....). Så hon vill ha det mesta med andra ord.

Inga kommentarer: