2008-01-02

Årskrönika...

Så var det ett nytt år, tiden rusar iväg.
Tintin växer som vanligt så det knakar. Mätte henne i veckan och hon var 102 cm då (liggandes) vilket innebär som en 3-åring över medel i längd.
Pratar hela tiden gör Tintin också, frågar om allt, vill hjälpa till med det mesta när det passar henne och vill inte alltid när vi vill att hon ska göra något.

I går bakade hon bullar. Hon hade sett hur Hanna gjorde och skulle ha mjöl i sin lilla plasttillbringare och så hämtade hon bullformar och tog fram en plåt.
Sedan placerade hon ut bullformar på plåten och hällde ut mjöl i 2-3 av formarna. Sedan skulle detta in i ugnen och ugnen skulle sättas på. Jag försökte "lura" Tintin genom att bara vrida på knappen med grader, men det gick inte Tintin på. Den andra skulle vridas på så jag vred ner gradantalet och satte på ugnen på över- och undervärme :-)
Efter 30 sekunder ungefär var bullarna klara och kunde tas ut.
Sedan balanserade Tintin två bullar till köksbordet (jag gick efter och sopade mjöl :-) ) och så fikade vi en varsin mjölbulle.

Fantasi har Tintin i mängder.

Hon tycker också om att "leka" med känslor. Att man ska vara ledsen, glad, arg etc. Om jag är låtsasledsen kommer Tintin och klappar om mig och säger "såja, det är bra nu mamma" :-)
"Är du glad nu" eller "är du mycket glad nu" frågar hon om jag är irriterad eller har varit det.
Mora träsk-filmerna brukar gå varma här hemma men de har nu fått konkurrens av Beppes sovstund eller vad de heter. Lite nostalgiskt för mig och Fredrik men även långtråkigt när den ska gå varm mest hela tiden :-)

Det har hänt mycket detta år. Tiden går så fort och jag glömmer så lätt.
Även om kort får mig att minnas så glömmer jag uttryck från Tintin, hur hon rörde sig, pratade, gjorde osv.
Det är i alla fall ett energiknippe vi fått och det är frustrerande härligt att försöka hänga med i hennes svängar.

Inga kommentarer: