2007-03-19

Prat, prat, prat

Tintin pratar mest hela tiden. Hon är vår papegoja här hemma och härmar allt vi säger och pratar på hela tiden. Både två- och treordsmeningar kommer ur hennes mun.

Bestämd är hon också och visar vad hon vill och tycker.

Mammig är hon så fort jag kommer hem. Hon ska ha koll på mig och vara med mig hela tiden eller rättare sagt så ska jag vara med henne, jag får inte gå iväg inte. Men när det väl gäller så är pappa bäst. Det är hos honom hon vill sitta när hon ska äta välling och mysa i soffan, det är pappa hon ropar på när hon vaknar på mornarna oftast. Ganska klassiskt egentligen eftersom jag jobbar och Fredrik är hemma. Då blir jag "roliga mamma" som kommer hem, men när det gäller så är det pappa som får trösta och ta hand om.

Hon minns otroligt mycket och hänger på det mesta. "Willam sove" säger hon om vi går över till grannens pojk och knackar på och de inte är hemma. För han sov när vi var ute och promenerade en gång :-)
Tintin vill gärna gå ut också. Bara vara ute och strosa runt. Går gärna till lekparken och gungar. "Kanan" gillar hon, men är lite feg och åker inte så ofta i den.

Jag får inte sätta upp tofsar i Tintins hår, oftast inte i alla fall, men moster (Anna) får alltid göra det. Och hon får sätta upp avancerade varianter med inbakade flätor etc. Då sitter hon så stilla så.
Tintin börjar visa intresse för potta och toalett. Det är mycket "mamma kissa" och hon vill vara "naken" och utan blöja. Hon kan sitta på både potta och toalett men det händer inget. Däremot händer det ofta saker på golvet framför tv'n...

Rita i "boken" vill Tintin ofta göra. Boken är allt från böcker till tidningar. Det spelar ingen roll som sagt var om det är tidningar för det är "boken" för henne ändå. Och där ska man rita :-)
Hon ritar gärna på det mesta och hon har vetat länge vad man använder pennan till.
Många många ord kan hon nu. Hon härmar allt.

Inga kommentarer: