2008-06-29

Trottoarande

Det är mycket argumenterande både direkt och indirekt från Tintin nu.
Idag skulle vi till återvinningsstationen med sopor, jag gåendes och Tintin på cykel.
På trottoaren, som sig bör.
Och halvvägs dit så börjar Tintin prata om att hennes cykel var så liten att bilarna inte kunde köra på den.
Sedan började hon prata om att pappa minsann cyklade på bilvägen.
Jag förstod vartåt detta barkade, men hur ska jag få en 3-åring att förstå att man egentligen ska cykla på vägen, men att när man är liten så får man av säkerhets skäl cykla på trottoaren.
Jag sa att pappa nog cyklat på vägen för att han haft cykelkärran efter sig och då inte fått plats på trottoaren.
Det var tyst ett tag.
Sen stannade hon, pekar på flaket på trehjulingen och säger "jag har också en kärra" :-)

Idag när vi åkte bil frågade Tintin varför hon behövde bilbälte.
Jag sa att det var för att man inte ska åka ur bilen om det skulle hända en olycka.
Liten konstpaus och sedan säger Tintin "Men dörrarna är ju stängda ju" :-)

För övrigt är det mycket vill-vill inte här hemma. Ena stunden vill hon inte vara med Hanna för att nästa stund gråta och säga att hon saknar Hanna och vill vara med henne om Hanna går iväg.
Hon vill inte vara hemma, hon vill inte åka bort, hon vill åka hem, hon vill åka någon annanstans... ja det är mycket vill-vill inte här hemma.

Inga kommentarer: