2007-02-16

Fotoförbud

Det går tyvärr inte att fotografera Tintin längre.
Så fort kameran kommer fram rusar hon mot en och ropar "Tintin" eller "min" och ska titta på bilder. Inte så lätt att fotografera "naturligt" då inte.
Det slutar då alltid med 20 minuters sittande och tittande på kameran och inte fotograferande. Så, Tintins liv i denna ålder blir dåligt dokumenterad fotomässigt.

Annars rusar dagarna på. Tintin utvecklas och växer hela tiden.
Hon pratar och pratar och pratar. Många ord i sitt ordförråd har hon.
Skulle ju vara kul att sitta och skriva ner dem men det skulle ta sån tid och så skulle jag komma på nya ord hon kan hela tiden så det skulle vara ett evighetsprojekt så det blir inget av med det.

Hon kallar ofta mig och Fredrik för Peki och Fi. Hon har kommit på att vi heter annat än mamma och pappa så det måste hon ju prova.
"Gör du" säger hon ofta också, om och om igen. Blir ganska trista dialoger som låter ungefär så här:
- Mamma, gör du
- Jag tittar på tv
- gör du
- jag tittar på tv
- gör du
- jag tittar fortfarande på tv
- gör du
- jag sitter, vad gör du?
- sitte, gör du?

Äntligen har Tintin lärt sig att säga Simon, hon sa ju Sinen förut. Men i måndags tror jag det var då kom hon och sa Fimon. Så nu säger hon det ofta och mycket. Ffffffiiiiiiimon för att riktigt påtala att hon säger hans namn.
Sik ska det lyssnas på mest hela dagarna och det innebär Musik och då Mora Träsk.
Jag tror man kan bli hjärnskadad av Mora Träsk! Jag känner mig i alla fall galen vissa dagar då jag går omkring och gnolar på "Har du aldrig sett Per sjuspring dansa" och när jag går upp på natten för att kissa har "en-fingerklappen, en-fingerklappen, en-fingerklappen är lätt lätt lätt" om och om och om igen i huvudet. Det är terror, det är psykande.
Till och med Isabell, som var här och hälsade på några timmar sa att hon hade dammsugit till "Huvud, axlar, knä och tå, knä och tå" häromdagen :-)

En liten pajas är vår dotter. När vi får besök så ska det spexas. Skrattas, tjoas, springas, leka tittut osv. Gärna hoppa lite i soffan och gapskratta samtidigt.

Bara vi gör något här hemma kan hon roa sig själv. Att ta en kopp kaffe och sätta sig för att läsa tidningen går inte, då ska man med och titta på "sik". Men står man i trappen och river tapet i godan ro, då kan man lämnas ifred utan problem. Så egentligen skulle jag ta med kaffe och tidning och sätta mig i trappen. Och se lite lagom upptagen ut med tapeterna om Tintin skulle titta till mig :-)

I går hade jag tupperwareparty här hemma. Isabell kom lite tidigare och lilla spexaren gick omkring och sa "Belli" hela tiden och skrattade och stojade. Sedan kom de andra då blev Ginger favoriten. När Tintin la sig hörde vi länge att hon ropade efter Ginger :-)
Hon vet att det är Farfar och Ginger, Farmor och Örjan, Odin och Saga (pratar vi om Farbror eller Lena säger hon Odin eller Saga). Det är kul att märka att hon minns.
Vi har ett grönt plastäpple här hemma. Det är ett lock på och man kan förvara mat till exempel där i. Vi använder det sällan, men en gång i december när Hanna provade att göra glass så hade hon i glassen i det gröna plastäpplet och förvarade det i frysen. 1 gång. 2 månader sedan.
Fortfarande, varje gång Tintin ser detta plastäpple säger hon "gass" (glass).
Fascinerande.

Nästa helg ska jag och Isabell iväg till en gemensam kompis. För att Fredrik ska få lite egentid och inte bara Tintintid vilket han har hela veckorna så har jag hört med syrra så hon ska ha Tintin lördag-söndag. Första gången Tintin sover borta utan mig och Fredrik. Jag oroar mig inte för hon har sovit där förut och så är ju Amanda där :-)
Och Oste och Ola förstås.

Inga kommentarer: