2007-01-09

Bebismani!

Vi har en bebisgalning i familjen.
Tintin är alldeles tokig i bebisar. I går när Fredrik och hon var och handlade på affären styrde hon sin lilla vagn som vanligt och la i varorna Fredrik gav henne plus lite annat smått och gått :-)
De rundar några hyllor och där kommer en pappa gåendes med sitt barn i vagn. Tintin stannar, släpper vagnen och ropar "beeeeeeeebis" och springer iväg till vagnen :-)
Jag vet inte hur många barn/bebisar och föräldrar Tintin har skrämt med sin framfart. Hon vill klappa, känna, peta, pussa, krama osv. barn och bebisar och det är inte alltid mottagaren av dessa ömhetbetygelser är lika förtjust som Tintin är.

Jag tänkte häromdagen att jag skulle sätta mig och skriva ner de ord som Tintin kan. När listan var över 60 ord lång och jag fortfarande kom på ord hon kan säga och förstå så gav jag upp. Det är bara att inse att hon passerat stadiet då man fascineras över att hon kan säga vovve och inse att hon försöker säga glasögon, jacka och "mamma sitta" numera :-)
Det brukar ju vara så att om barn är tidiga motoriskt så är talet senare och tvärt om. Som att kroppen bara kan göra en sak i taget ordentligt. Men jag vet inte om Tintin inte läst de böckerna för hon är framåt både motoriskt och med talet känns det som. Klättrar och springer och pratar hela tiden. Härmar allt vi säger. Våran lilla papegoja :-)

Inga kommentarer: