2006-09-21

Jobbuppdatering

Sitter på jobbet igen och passar på att uppdatera lite här.
Tintin växer så det knakar även nu, hur lång ska hon bli?!
Full fart är det också hela dagarna. Hon går gärna och Fredrik och Tintin har tagit promenader på över en timme ibland för bäras vill hon inte utan gå själv. Hon har temperament den tjejen :-)
Pratar mer och mer gör hon men förstår henne gör vi inte.
Vissa ord kan vi utkristallisera och det är vve - vovve, bmma - blomma, åbä - öga. Sedan mamma, pappa och nanna. Nanna säger hon till Hanna eller alla människor hon känner igen! Så Nanna är lite grovt draget släkt och vänner :-)

I går duschade Tintin och jag och då skulle hon ha duschkräm. Förstås. Hon öppnar flaskan, ger den till mig (det är lite kvar bara och då måste mamma hjälpa till att skaka ut innehållet) och jag ber henne hålla fram handen och så skakar jag ut lite duschkräm. När hon fått så tar hon det och så gnuggar hon in det i bakhuvudet - håret! För så ska man ju göra.
Mycket duschkräm går det åt.... Men det är kul att se hur hon tar efter det vi gör.

Dock slåss hon. På alla. Stora som små. Med ett leende på läpparna går hon fram och smäller till! Det blir MYCKET "klappa fint" och hålla om handen och visa. Många, många, många gånger varje dag! Men hon ska nog lära sig till slut. Hon är ju bara ett år och förstår inte hur man ska göra. För henne är det en kul grej och hon får ju en reaktion på det hon gör. Så med en dåres envishet är det bara att fortsätta visa hur man klappar fint för skäller på henne gör jag inte.

Hon har börjat småprata på dagarna när hon ska sova. Tidigare gnällde hon alltid upp till fem minuter innan hon somnade men nu ligger hon och småpratar för sig själv. Jag hörde det i helgen första gången och Fredrik har sagt att hon gör det varje dag numera.

Tintin visar vad hon vill. Vill hon att man ska följa med henne så gnäller hon och sträcker fram handen som att man ska ta den och så går hon iväg och vill att man följer efter till exempel. I går så tog hon tv-dosan, hämtade mig, pekade på jalusit på tv-möbeln som var neddraget och gnällde lite = hon ville att jag skulle öppna den! Och det gjorde jag förstås och då satte hon på tv'n och flippade lite på kanalerna och ändrade ljud och så. Hon vet vad man ska göra med tv-dosan men det blir inte riktigt rätt när hon trycker på knapparna.

Inga kommentarer: