2013-04-29

Älskade unge!

Tintins glasögon har gått sönder och är sporadiskt limmade och tejpade.
Vi hade bokat optikertid nästa torsdag men nu blev det mer akut för Tintin att få glasögon och jag tänkte att det blir ju en del åkande eftersom optikern är i Södertälje.
Först från jobbet till Vagnhärad, hämta Tintin, åka tillbaka till Södertälje och sedan hem igen.
Så jag frågade Tintin i helgen om hon skulle kunna tänka sig att åka buss själv till Södertälje.
Jag jobbar på Scania SYD, vilket är första hållplatsen i Södertälje och hon skulle åka från Vagnhärads centrum och så motorvägen
Ingen lång resa, men ändå ett äventyr för en blivande 8-åring.

Hon blev ledsen och orolig när jag frågade men jag sa att hon bara behövde fundera på saken. Sen landade det i henne och hon började prata under helgen om att hon skulle åka buss själv på måndag. Nervös var hon, men laddad inför resan.
Hon hade en väska hon packade med sin mobiltelefon (icke fungerande, men hon kan lyssna på musik på den), lapp med bussnummer och telefonnummer, en flaska med vatten för hon blir så törstig när hon är nervös och så Larry förstås.

På morgonen hade hon berättat för fritidspersonalen och fröken om resan hon skulle göra :)
Stolt och nervös.
Hon brukar möta oss nu när vi börjat åka buss igen så hon visste ju precis hur hon skulle gå.
Vi hade gått igenom alternativ på saker som skulle kunna hända så hon var laddad för resan.
Jag stod och väntade på henne i Södertälje och hon såg så glad ut när hon klev av.
Kissnödig efter att ha druckit ur hela flaskan :)

Så nu har hon bestämt att nästa gång hon ska åka buss själv så räcker det med mamma och pappas telefonnummer, för hon vet ju vilken buss hon ska åka med :)

Tintin är en sån klok och härlig tjej. Hon växer och blir stor i både längd och sätt. Hon är ju över 145cm så lång är hon, som alltid, och hon läser nu så gott som flytande. Rövarspråket har hon också gett sig in på så det pratar hon med mig ibland så att resten av  familjen inte förstår något alls :)

Larry hänger fortfarande med henne på det mesta och han har fått en riktig nappflaska, riktiga blöjor och använder Tintins gamla bebiskläder. Han är en del av familjen.
Klokheter kommer Tintin med också allt som oftast. När Ove sa ett skämt om att "ja, det är ju valfritt. Som Östersjön" så förstod hon det på en gång och skrattade gått åt att "valfritt, haha, som Östersjön, haha". Humor har hon.
Omtänksam är hon också och i söndags fick jag och Fredrik frukost på sängen av henne.
Tidigare i veckan gjorde hon också en liten "hotelliggare" där hon skrev in oss i familjen på olika rum och vi fick bestämma om vi skulle ha frukost på sängen eller inte.
Lavax tror jag hotellet hette.

Inga kommentarer: