2007-08-25

Ordförståelse

Jag är fortfarande fascinerad över alla ord Tintin kan och att hon även kan "svåra" ord och sätter in dem rätt i meningar.
Hon vet vad varmt och kallt är.
Hon börjar förstå höger och vänster.
Hon kan bakom och framför.
Hon förstår ont.
Hon vet de flesta kroppsdelarna.

Idag när vi åkte hem från frisören (Fredrik hade varit hemma) att "pappa sovit klart".
Ja, sa jag, det har han nog.
"pappa ont" sa hon då.
"Har pappa ont" frågade jag.
"pappa ont huvudet, ont axeln" sa hon då.
Vilket är rätt... men det var något jag sa till Henrik när vi var förbi där igår och han frågade hur det var med Fredrik efter första arbetsveckan :-)

Så minnet är det inget fel på.
Vi pratar även mycket om hur man beter sig med andra människor och även djur.
Frågar vi om hur man gör med andra barn säger hon "inte puttas", men nog kan hon göra det ändå när hon träffar andra barn...
När jag frågar henne om vad hon gjort på dagis säger hon "puttas" till exempel.
Visst har hon puttat andra barn, men hon har också gungat, cyklat trehjuling, fikat, åkt rutschkana och andra saker.

Ibland blir jag irriterad på andra som jag märker tycker att Tintin är "ouppfostrad". Hon är ändå bara två år gammal. Hon är stor för sin ålder, pratar väldigt mycket och är motoriskt utvecklad. Men hon är ändå bara två år i huvudet. Det går inte att "prata sönder" henne för hon förstår inte även om man tror att hon gör det.
Vi jobbar mycket med att klappa fint, att man kramas, pussas osv. Att man inte får knuffa, dra i håret eller slåss. Men det går inte in till fullo än, för hon är bara två år. Sakta men säkert når vi dit.

Inga kommentarer: