2007-07-08

Harfota :-)

Nu är det sommar och ofta varmt ute och då går Tintin harfota!
Det låter himla sött och det är svårt att hålla sig från att inte säga harfota själv till henne :-)
Hon är ändå väldigt duktig med ord och försöker sig på att bilda meningar av flera ord.
Som i fredags när vi stannade hos morfar och Karin på väg upp till mormor. Hon promenerade runt i trädgården, tittade på blommor, dammen de har, lekte i sandlådan och smakade smultron. När vi åkte därifrån sa hon "mera åka morfar Karin" :-)

Dragkedja har utvecklats från något som lät som "bajs" i höstas till något som kan misstas för glasögon. Det är "lasen" eller något sådant. Jag kan inte komma ihåg det nu men när jag hör det så vet jag att det är dragkedja. Glasögon har gått från "gason" till "lason" och sedan "glason".

Väldigt gnällmammig är hon nu. Är jag i närheten så kan det gnällas och låtas hela tiden. "Mammmmmaaaaaa" så där gnälligt så nackhåren krullar sig. Sitta knä, mamma hom (=kom), osv. Går jag iväg om så bara till rummet bredvid för att göra något eller hämta något så hör man ganska snart Tintin komma och förtvivlat ropa efter mamma med tårarna rullande på kinderna. Men är jag borta så är allt frid och fröjd och hon är som vanligt.

Ute gillar Tintin att vara. Det är ofta bland det första hon gör på morgonen - går fram till ytterdörren och säger "ut". Gärna titta på myror, humlor och flugor. Pratar hela tiden känns det som. Upprepar allt vi säger också. Intensivt, men härligt intensiv.
Och med det fantastiska självförtroende som två-åringar har! "Här är Tintin" kan hon säga när hon kommer in i ett rum :-)
Självklart att vi väntat på henne liksom.

Inga kommentarer: